۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ آذر
آینده‌نگاری سازمانی

چرا آینده نگاری سازمانی باید در برنامه ی درسی رشته های مدیریت گنجانده شود؟

ما در یک دوران انقلابی زندگی می‌کنیم. به گواه ادبیات، دریکی از سریع‌ترین زمان‌های در حال تغییر قرار داریم و تغییری که با آن مواجه هستیم ممکن است به‌اندازه تغییر بین قرون‌وسطی و دنیای مدرن، بزرگ و قابل‌توجه باشد (Kobus Kok & Heuvel, 2018, p. 6).


ما در یک دوران انقلابی زندگی می‌کنیم. به گواه ادبیات، دریکی از سریع‌ترین زمان‌های در حال تغییر قرار داریم و تغییری که با آن مواجه هستیم ممکن است به‌اندازه تغییر بین قرون‌وسطی و دنیای مدرن، بزرگ و قابل‌توجه باشد (Kobus Kok & Heuvel, 2018, p. 6).

 
 
 
ما در دنیایی هستیم که در بهترین حالت می‌توان آن را با اختصاری چهارحرفی به نام پانع ( پیچیدگی ، ابهامات ، نوسانات و عدم قطعیت‌ها ) توصیف نمود. چنین محیطی می تواند بستر تهدیدهایی باشد که حیات یا ممات سازمان بدان وابسته شود (Hällgren et al., 2018)؛ از سویی دیگر، فرصت های ناب برای طراحی «گزاره های ارزشی » بدیع باشد. در یادداشتی دیگر، به چالش هایی که مدیریت راهبردی در چنین محیطی می تواند با آن ها روبرو شود، اشاره کردیم. همچنین در این مقاله به نمونه ای عملیاتی از کاربرد آینده نگاری سازمانی در جهان پانع پرداختیم.
 
در طی کنفرانس اخیر فدراسیون جهانی آینده پژوهی، جی گری در سخنرانی خود نتایج پژوهش خود را که بررسی و تجزیه و تحلیل 110 رساله ی دکتری در حوزه ی آینده پژوهی را ارایه کرد.
 
 
image
  همانطوری که در شکل می بینید، حدود یک سوم این رساله ها در راستای ارتقا دانش کلاسیک مواجهه با آینده در حوزه ی سازمان نگارش شده اند. همچنین، اخیرا موج جدیدی از مقالات حوزه ی آینده نگاری سازمانی در ژورنال های حوزه ی مدیریت که به طور کلاسیک مقاله ی آینده نگاری منتشر نمی کردند، انتشار یافته است (Fergnani, 2022a, 2022b; Kapoor & Wilde, 2023; Marinković et al., 2022; Mayberry et al., 2024; Rindova & Courtney, 2020; Wenzel, 2022). همچنین برگزاری اولین سمپوزیم آینده نگاری سازمان در کنفرانس «آکادمی مدیریت » در آگوست سال 2023 نیز موید اهمیت یافتن روزافزون آینده نگاری سازمانی در حوزه ی مدیریت است (Fergnani et al., 2023). در این یادداشت از تمامی همکاران عزیزم در رشته ها و دانشکده های مدیریت دعوت می کنم، نگاهی نوین به این حوزه داشته باشند. شاید گنجاندن یک درس در برنامه ی درسی رشته های مدیریت بتواند شروع خوبی برای همگام شدن با این موج باشد.
نویسنده:
دکتر علی ذاکری: متخصص آینده‌نگاری راهبردی، رئیس اندیشکده آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان.
 
منابع: 

Fergnani, A. (2022a). Corporate Foresight: A New Frontier for Strategy and Management. Academy of Management Perspectives, 36(2), 820-844. https://doi.org/10.5465/amp.2018.0178
Fergnani, A. (2022b). Corporate Foresight: Real or Ideal? Academy of Management Perspectives, 36(2), 851-856. https://doi.org/10.5465/amp.2021.0049
Fergnani, A., Smulders, B., Gordon, A. V., Wilde, D., Spaniol, M., & Schropp, T. (2023). Organizational Foresight: An Emerging and Diversified Topic in Search for Synthesis. Academy of Management Proceedings, 2023(1), 11275. https://doi.org/10.5465/AMPROC.2023.11275symposium
Hällgren, M., Rouleau, L., & De Rond, M. (2018). A matter of life or death: How extreme context research matters for management and organization studies. Academy of Management Annals, 12(1), 111-153.
Kapoor, R., & Wilde, D. (2023). Peering into a crystal ball: Forecasting behavior and industry foresight. Strategic Management Journal, 44(3), 704-736.
Kobus Kok, J., & Heuvel, S. C. (2018). Leading in a VUCA world: integrating leadership, discernment and spirituality. Springer.
Marinković, M., Al-Tabbaa, O., Khan, Z., & Wu, J. (2022). Corporate foresight: A systematic literature review and future research trajectories. Journal of Business Research, 144, 289-311. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.01.097
Mayberry, R., Boles, J. S., Donthu, N., & Lucke, J. T. (2024). Crisis response in an era of Knightian uncertainty. Journal of Business Research, 170, 114288. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114288
Rindova, V., & Courtney, H. (2020). To shape or adapt: Knowledge problems, epistemologies, and strategic postures under Knightian uncertainty. Academy of Management Review, 45(4), 787-807.
Wenzel, M. (2022). Taking the Future More Seriously: From Corporate Foresight to “Future-Making”. Academy of Management Perspectives, 36(2), 845-850. https://doi.org/10.5465/amp.2020.0126

تاریخ:
1402/08/06
تعداد بازدید:
296
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان،میدان خوارزمی، ابتدای بلوار سلامت، ساختمان انصاری،طبقه اول، اتاق 143
تلفن: 03137934414 
پست الکترونیک: a.zackery@ast.ui.ac.ir
 
Powered by DorsaPortal